Albany

19 oktober 2017 - Albany, Australië

Een paar weken terug was de study break, waarin ik met één van mijn vakken naar het plaatsje Albany (zo’n 400 km onder Perth, het meest zuidelijke punt van Western Australia) ben geweest voor een field trip. Het vak heet Knowing Country: the Dreaming versus Darwin. Het doel van dit vak is om vanuit twee perspectieven naar het landschap en de geschiedenis ervan te kijken. We moesten een field journal bijhouden waarin we zowel als natuurwetenschappers alle dier-/plantensoorten en de omgeving moesten beschrijven, als vanuit een Indigenous perspectief deze beschrijven. Om ons hierbij te helpen waren er elke dag een aantal leden van de locale gemeenschap mee om ons over de Droomtijd (de scheppingsperiode van de wereld) te vertellen en de natuur.

Zij vertelde ons veel verhalen over de droomtijd, over hun geschiedenis en jeugd, en hoe zij met de natuur omgaan. Het was heel interessant om te leren hoe zij met de natuur omgaan en tegen de aarde aankijken. Zo zijn we naar de Stirling Ranges geweest, de Minang (de locale taalgroep van de Noongar cultuur) noemen deze plek Koi Kyenunu-ruff, wat de mist die rond de bergen beweegt betekend. De Noongar zeggen dat als de mist rond de piek hangt, er iemand binnenkort zal sterven. We hebben de hoogste piek van de Stirling Ranges bezocht, Bluff Knoll, die door de Minang Bular Mail wordt genoemd (vele ogen). Deze piek is een belangrijke spirituele plek voor de Noongar, en alle taalgroepen hebben net iets andere verhalen, maar ze komen bij deze plek allemaal op hetzelfde neer. Op de piek woont de master spirit Noatch. En als je overlijd gaat je ziel eerst naar Noatch voordat je verder gaat. Ook vanuit een een natuurwetenschappelijk oogpunt is de berg interessant, het is namelijk het oudste gesteente op aarde.

Er kwamen ook veel verhalen over hoe deze mensen die deze kennis met ons deelde zijn opgegroeid, de meeste zijn opgegroeid ten tijde van de missies; waarbij veel aboriginal kinderen werden weggehaald bij hun ouders om ze zo blank mogelijk op te voeden waarna ze aan het werk werden gezet. Veel informatie over de recente geschiedenis en omgang met de Indigenous cultuur leer ik ook in het vak Aboriginal Encounters, die zich op de politieke geschiedenis van de kolonisatie tot het heden richt in de omgang met de locale bevolking, en ik moet zeggen dat veel aspecten schokkend zijn. Ergens wist ik natuurlijk wel dat deze geschiedenis schokkend is, maar ik had niet verwacht dat veel aspecten zo recent zijn, hoe kort deze mensen pas rechten hebben e.d. en dat veel aspecten ook nog niet zijn opgelost. Door de verhalen van deze mensen te horen werd het ineens heel echt. Maar het mooie was dat zij niet alleen maar boos zijn, ze proberen de situatie daadwerkelijk te veranderen en zijn daar actief mee bezig. Zo vertelde ze ons dat zij het een eer vonden om hun kennis en cultuur met ons te delen, en bedankte ze ons dat wij de tijd hebben genomen om dit vak te volgen en naar Albany te komen.

Het was een hele leerzame field trip, waar ik een heel velddagboek heb volgeschreven met alle nieuwe informatie die ik geleerd heb.

1. Arnica:
    19 oktober 2017
    Mooi verhaal en mooie foto’s! Wat bijzonder mooi om met die mensen te werken en niet alleen maar over te horen!
  2. Femke:
    19 oktober 2017
    Inderdaad, bijzonder, Malou! Wat maak je ontzettend veel mooie dingen mee!! Geniet ervan.
  3. Renee Limborgh:
    19 oktober 2017
    Allereerst blij dat je je weer goed voelt. En wat fantastisch dat je van die cultuur kennis kunt nemen, zo waardevol! Fijn dat ons zo meeneemt. De wijsheid van de Aboriginals heeft veel overeenkomsten met de ideeën van de indianen. Ook hebben wel genoten van de foto's.
  4. Marja:
    19 oktober 2017
    Fantastisch om met deze mensen in contact te komen. Heel wat anders dan een verhaal te lezen. Lijkt me geweldig waardevol voor de rest van je leven. Schitterend!!!